Suvi-Maria Helin esittäytyy!

Miksi flamenco? Mitä se sinulle merkitsee?

Päädyin flamencotunneille sulasta kokeilunhalusta. Bongasin 13-vuotiaana liikuntakeskuksen ilmoitustaululta mainoksen Anna Haarasen tunneista ja menin tutustumaan. Näin ryhmän tanssivan sevillanaksen kaksi ensimmäistä säkeistöä (ilman käsiä) ja olin välittömästi myyty. Flamencossa viehätti se jokin pitelemätön sisäinen voima, riehakas palo ja sallivuus. Salista löytyi kaikenikäisiä ja kokoisia harrastajia, ja kaikillä vaikutti olevan silmittömän hauskaa yhdessä. Tämä oli kovin virkistävää kilpailuhenkisestä ja armottomasta balettimaailmasta saapuvalle ei niin primalle ballerinalle.

Nuo edellä mainitut asiat ovat edelleen ne, mitkä merkitsevät minulle hyvin paljon ja mitä rakastan. 

Flamenco on pohjimmiltaan spontaania vuorovaikutusta muiden kanssa. Tanssi on alunperin ollut sosiaalista tanssia, eikä taidetanssia miksi se on kehittynyt vasta myöhemmin. Flamenco on tapa kommunikoida ja olla yhdessä muiden kanssa. Vilpittömästi, aidosti ja syvästi. Mitä enemmän olen opiskellut flamencolaulua ja -musiikkia, sen syvemmälle olen flamencomaailmaan päässyt ja ymmärtänyt etten sieltä enää pääse enkä haluakaan pois. Vaikka kuinka kliseistä tahansa, elämäntapahan se on.

Viime Flamencoviikolla löysin itseni aamun sarastaessa tiiviistä piiristä rakkaiden flamencaystävien kanssa alati jatkuvan compáksen ääreltä. Laulu raikasi, palmakset soivat ja pataitat yhä vaan paranivat. Silloin jälleen havahduin: tämä se on se ydin. Tätä minä rakastan.


Millainen on flamencourasi?

Aloitin flamencon Anna Haarasen johdolla. Ensimmäiset tärkeät espanjalaiset opettajani olivat Timo Lozano, Carmen Cortés ja Belén Maya, joiden oppiin pääsin Tampereen ja Kuopion festareilla. Useaan otteeseen olen käynyt hakemassa oppia myös Espanjasta. Pisimmät ajanjaksot olen asunut Sevillassa. Tärkeimpiä sekä suurimman vaikutuksen tehneitä opettajiani ovat Yolanda Heredia, Manuel Betanzos, Adela ja Rafael Campallo, Pilar Ogalla, Manuel Liñan ja  Ángel Rojas. 

Olen toiminut tanssijana Kaari Martinin koreografioimissa teoksissa Bernarda Alban talo (2002), La Kalevala (2003) ja Pieni Merenneito (2007). Omia sooloteoksiani ovat mm. Perhonen (2006) ja Taivaan tähden (2007). Viimeksi olen ollut mukana Anu Silvennoisen teoksessa Maalarin harmaa päivä (2011).

Valmistuin Turun taidenakatemiasta performanssitaiteen linjalta 2003. MP Pilates -ohjaajaksi valmistuin 2005, josta lähtien toimin päätoimisena kehonhallinnan opettajana. Flamencoa olen opettanut hyvin nuoresta iästä lähtien kurssiluonteisesti sekä muiden töiden ja opintojen ohella. Vuonna 2010 pääpaino siirtyi Pilateksesta enemmän flamenco-opetukseen. Nyt kalenterista löytyy molempia. Flamencon ja pilateksen lisäksi treenaan aktiivisesti myös muita tanssi- ja kehonhallintatekniikoita, kuten nykytanssia, joogaa ja taijia. Koulutan itseäni jatkuvasti lisää. Tällä hetkellä opiskelen töiden ohessa tanssi- ja liiketerapiaa Teatterikorkeakoulussa.

Viime vuosina olen palannut flamencon suhteen enemmän juurille. Olen opiskellut flamencolaulua, ja pohtinut miten perinteisintä flamencon muotoa voisi toteuttaa Suomessa. Sen ajatuksen pohjalta olen kitaristin kera käynyt mm. vanhusten palvelutaloissa ja päiväkeskuksissa vetämässä osallistavia flamencotuokioita. Las Likat kokoonpanolla olen yhdessä Salla Korhosen ja Kirsi Kuismasen kanssa esittänyt manselaisella asenteella höystettyä flamencoa. Usein ryhmä on vahvistettu myös muutamalla muusikonretaleella (Los Jätkät). 

Salla Korhosen kanssa olen emännöinyt myös keväästä 2010 alkaen toiminutta Hurma-klubia Tampereen Pispalan Vastavirta-klubilla. Hurman esiintyjinä on nähty mm. Bajo Cero, Jaakko Laitinen & Väärä Raha, The Irrationals ja Rumba Tre. Hurman tavoite on luoda helposti lähestyttävä kansanjuhla, jossa pääosassa ovat tanssin hurma ja yhteinen ilonpito. 


Ikimuistoisin flamencoelämys? 

Jos flamencokeikka todenteolla kolisee minulle, minun pitää aina saada olla sen jälkeen ihan yksin jonkin aikaa. Vuonna 2001 pakenin Kuopion Musiikkikeskuksen vessaan itkemään Nuevo Ballet Españolin Furia- teoksen jälkeen. Rocío Molinan Almarion jälkeen Tampereen flamencofestarilla 2007 istuin Tammerkosken rannalla pitkään särpien rommia taskumatistani. Viimeksi, vuoden 2010 flamencofestarilla, istuin tovin jos toisenkin Hämeenpuiston penkillä sulatellen Arcángelin ja Miguel Ángel Cortésin keikkaa.


Mikä tunneillasi on tärkeää, mitä taitoja tai tietoa haluat välittää oppilaille?

Toivoisin että oppilaani voisivat siemaista flamencon syvälle itseensä ja tehdä opettamistani liikkeistä omiansa. Käytän paljon mielikuvia opetuksessa, jotta oppilaat ymmärtäisivät kunkin liikkeen idean, eivätkä vaan apinoisi minua. Kiinnitän paljon huomiota myös siihen, miten liike tapahtuu mahdollisimman luonnollisesti ja teknisesti puhtaasti kehoa vahingoittamatta. Kaikessa on tavoitteena se, että oppilaat saisivat syvemmän kosketukseen omaan itseensä ja omaan tanssiin, ja löytäisivät sen oman flamencoutensa ja tapansa ilmaista. 


Millä muulla elämänalueella voi hyödyntää jotain flamencossa opittua?

No ihan kaikilla! Tärkeintä on nimenomaan löytää se oikea asenne! Konkreettsempia esimerkkejä tulee varmasti lisää sitten tunneilla! ;)


Vinkkisi flamencotanssin harrastajalle 

Tämän kuulin itsekin useampaan otteeseen kun aloittelin flamencoa: kuuntele paljon musiikkia. Mutta tottahan se on. Tärkeää olisi kuitenkin oppia myös pitämään kuulemastaan! Eikä väkisin kuunnella jotain jondointa raspikurkkua laulamassa seguiriyaa savikiekolta töiden jälkeen, kun on muutenkin stressaantunut. Kannattaa etsiä artisti tai levy mistä oikeasti tykkää. Mitä olisi mukava vaikka rallatella mukana tai pistää tanssiksi. Vaikka se olisikin alkuun vähän popimpi levy, niin ei haittaa. Tärkeää on löytää yhteys musiikin ja tanssin välille.

Tanssijan näkökulmasta auttaa hyvin paljon, että myös ymmärtää musiikkia. Siksipä suosittelen kaikille tanssijoille laulu- ja palmaskursseja! Itse löysin aivan uuden ulottuvuden tanssiini sen jälkeen kun aloin opiskella laulua. Myös espanjan kielen opiskelu on hyödyllistä, jotta ymmärtää letrat ja saa kaiken irti espanjalaisten opettajien opetuksesta. Eikä pidä unohtaa Youtuben ehtymätöntä antia upeista flamencopätkistä! Sinne vaan ammentamaan!!!


Suvi-Marian kotisivut: www.suvimariahelin.fi

 

Suvi-Maria Helin. Kuva Erkki Helin.