Toimintasuunnitelma

Toimintasuunnitelma 2020

Tampereen Flamencoyhdistyksen toiminnan tarkoitus on edistää monipuolisesti flamencon harrastusta Tampereella.

Yhdistys:

-  Tarjoaa jäsenilleen tasokasta flamencotanssin, -laulun ja -soiton opetusta

-  Järjestää suomalaisten ja kansainvälisten opettajien tiiviskursseja

-  Toteuttaa flamenco-produktioita

-  Tarjoaa flamenco-esityksiä julkisiin ja yksityisiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin

-  Järjestää illanviettoja ja peña-toiminaa

-  Ylläpitää ja vuokraa myös muille harrastajille tanssisalia

Yhdistyksen toiminnan kriittiset menestystekijät:

- Houkutteleva, monipuolinen ja hinnaltaan kilpailukykyinen tanssin, laulun ja soiton opetustarjonta

-  Ammattitaitoiset ja innostuneet opettajat

-  Oma tanssisali ja peña keskeisellä paikalla Tampereen keskustassa

-  Vireä yhdistystoiminta

-  Aktiivisuus tapahtumien ja esiintymiskeikkojen järjestämisessä

-  Hyvät yhteistyösuhteet flamencoyhteisöihin koko Suomen alueella

-  Hyvät yhteistyösuhteet paikallisiin tapahtumajärjestäjiin ja ravintoloihin

Vuonna 2020 yhdistys jatkaa säännöllisen opetuksen tarjoamista flamencotanssi- ja lauluryhmille. Kevätkaudella jatketaan syksyllä alkaneita kursseja. Lapsille tarjotaan satuflamencoa ja lasten alkeiskurssi. Aikuisille on tarjolla alkeiskurssi, alkeisjatkokurssi, koreografiatunteja kolmella eri tasolla ja tekniikkatunteja kahdella eri tasolla. Koreografiatunneilla on pääsääntöisesti kitaristi ja laulaja säestämässä. Lisäksi kurssitarjonnasta löytyy bata de cola -tunti ja kastanjettitunti. Syksyllä 2017 alkanut Taija Tyrväisen flamencolaulukurssia jatketaan myös, sekä Anna Haarasen sevillanas- köörituntia ja palmas-tuntia.

Yhdistys ylläpitää tilattavaa keikkaohjelmistoa / koreografioita. Niitä valmistellaan usealle esiintyvälle ryhmälle, sekä viikkokursseilla että tiiviskursseilla. Tavoitteena on tarjota monipuolista ja ajankohtaista ohjelmistoa flamencoesityksistä kiinnostuneille asiakkaille. Vuonna 2019 aloitettiin panostus esiintyvien ryhmien koreografioiden tunnetuksi tekemiseen ja markkinointia kohdistettiin potentiaalisille asiakkaille. Vuonna 2020 tiivistetään yhteistyötä uusien yhteistyökumppaneiden / asiakkaiden kanssa (Esim. ravintolat ) ja pyrimme saamaan yhdistykselle lisää näkyvyyttä julkisten esiintymisten kautta.

Yhdistyksen harrastajille annetaan mahdollisuus esittää vuonna 2020 kursseilla opitut koreografiat lukukausien päätteeksi järjestettävissä peña-illoissa. Yhdistys pyrkii järjestämään lukukausien aikana myös peña-iltoja, joihin kutsutaan yhdistyksen harrastajien lisäksi myös muita Suomen flamencon harrastajia.

Syksyllä 2020 tavoitteena on kehittää tanssituntien järjestämistä siten, että järjestämisvastuu on opettajilla. Tällöin yhdistyksen tehtävänä olisi kurssi-ohjelmiston koordinointi sekä tilojen ja markkinointiavun tarjoaminen kurssien järjestämiseksi. Tanssikoulun pyörittäminen vapaaehtoistyönä on osoittautunut hallituksen jäsenille turhan työlääksi. Alustavien selvitysten perusteella opettajavetoiseen kurssitoimintaan valmistaudutaan syksyllä 2020.

Yhdistys tarjoaa opetustilaa flamencon ammattilaisille edulliseen hintaan kurssitoiminnan järjestämiseen, esitysten tekemiseen, sekä tarvittaessa antaa markkinointiapua harrastajien ja flamencosta kiinnostuneiden tavoittamiseksi.

Yhdistys on Tampereen flamencoviikko ry:n yhteistyökumppani ja osallistuu Tampereen flamencoviikon järjestämiseen antamalla tilansa flamencoviikon kurssien käyttöön maksutta. Konsertteja, kursseja ja muuta toimintaa toteutetaan yhteistyössä myös muiden suomalaisten flamencotaiteilijoiden ja -yhteisöjen kanssa.

Jäsenilleen yhdistys tarjoaa mahdollisuuksia omaehtoiseen ja pitkäjänteiseen harrastamiseen tarjoamalla treenikäyttöön yhdistyksen pikkusalia. Pikkusali tarjotaan maksutta viikkotunneilla ja kursseilla kävijöille. Yhteisöllisyyttä flamencoharrastajien kesken vahvistetaan vuoden aikana peña-illoissa, kevät- ja joulufiestassa ja tekemällä hyväntekeväisyyskeikkojen (vanhainkodit, sairaalat) lisäksi ravintolakeikkoja.

Taloustilanne 2020

Tampereen Flamencoyhdistyksen talous on pysynyt vakaalla pohjalla useampana vuotena. Kevät- ja syyslukukausien viikoittaiset opetuskurssit hoidetaan lähes kokonaan kurssimaksujen turvin. Yhdistys pyrkii saamaan viikoittaisille opetuskursseilleen täyden oppilasmäärän, eli 8 henkilöä, jolloin yhdistys voi hakea kursseille Sivistysliitto Kansalaisfoorumin skaf-tukea.

Vuonna 2020 opetuskurssien hinnoittelu pidetään pääsääntöisesti edellisen vuoden tasolla. Useammalle kurssille osallistuville annetaan alennusta. 15 % / kahdelle kurssille osallistumisesta, 20 % kolmelle kurssille osallistumisesta, 25 % neljälle kurssille osallistumisesta. Flamencoyhdistyksen tarjoamien kurssien hinnoittelun kohtuullisuus ja reilut alennukset pyritään kattamaan yhdistyksen tanssisalien vuokratuotoilla. Kurssien hinnat ovat kilpailukykyisiä, eivätkä myöskään ole alihinnoiteltuja. Vuonna 2020 on tavoitteena jatkaa tilojen vuokrausta ulkopuolisille tanssin ja liikunnan harrastajille edellisen vuoden malliin.

Yhdistyksen vuotuiset jäsenmaksut pidetään entisellä tasolla: 15-vuotiaiden ja sitä nuorempien jäsenmaksu on 10 euroa ja yli 15-vuotiaiden jäsenmaksu on 25 euroa.