Gabriel Aragú
kurssit Tampereella 23.-25.8.2024

Viime kesänä innostuneen vastaanoton saanut tanssija-opettaja Gabriel Aragú Sevillasta tulee jälleen opettamaan Tampereen Flamencoyhdistyksen salille. Elokuun lopulla järjestetään kolme eri tason tiiviskurssia. Kitaristi Toni Jokiniitty ja flamencolaulaja Sirkka Laitinen säestävät tunneilla. Gabriel opettaa englanniksi.

Kursseille voi ilmoittautua nettilomakkeella
1.6. alkaen kursseissa on normihinnat. Kurssit ovat edullisempia yhdistyksen jäsenille, mutta kaikki kiinnostuneet voivat osallistua kursseille. Kullekin kurssille otetaan maksimissaan 16 osallistujaa. Toimi nopeasti, varmistat paikkasi kurssilla!

PERUSTASO

1 t/pv yhteensä 3 t (vähintään 1 v harrastaneille)
pe 23.8. klo 17–18 / la 24.8. klo 13–14 / su 25.8. klo 13–14

Normihinta, jäsen 100 €
Normihinta, ei-jäsen 120 €

Palo: Bulerías

Kurssi auttaa ymmärtämään laulun ja tanssin perusrakenteen, jotta saat varmuutta bulerían tanssimiseen. Jos et ole uskaltanut tanssia fin de fiestassa koska sinulla ei mielestäsi ole siihen taitoja tai työkaluja, tämä on sinun kurssisi!

KESKITASO

1 t 30 min/pv yhteensä 4 t 30 min (vähintään 3 v harrastanelle)
pe 23.8. klo 18–19.30 / la 24.8. klo 14–15.30 / su 25.8. klo 14–15.30

Normihinta, jäsen 130 €
Normihinta, ei-jäsen 150 €

Palo: Farruca

Kurssilla syvennytään farrucan suoralinjaisiin ja laajoihin liikkeisiin käyttäen hyväksi myös tekniikkaharjoituksia.

EDISTYNEET

1 t 30 min/pv yhteensä 4 t 30 min (yli 5 v harrastaneille ja opettajille)
pe 23.8. klo 19.30–21 / la 24.8. klo 15.30–17 /  su 25.8. klo 15.30–17

Normihinta, jäsen 130 €
Normihinta, ei-jäsen 150 €

Palo: Taranto

Kurssilla opitaan käyttämään ja ymmärtämään tarantolle tyypillisiä remateja letran sisällä, sekä tanssimaan suhteessa letraan. Sisältää myös tekniikkaharjoituksia kehonkäyttöön.

Viime kesän kurssilaisten kommentteja:
"Opetus oli hauskaa, eloisaa ja elävää. Mentiin suoraan tanssiin."

"Maestro itse, taiteilija, näytti hyvin koko ajan liikkeet. Hän oli hyvä opettaja. Hän korjasi, mutta korosti tunneilmaisua enemmän."

"Tykkäsin tosi paljon Gabrielin tyylistä opettaa sekä hänen intuitiivisesta ja koko kehon huomioivasta, ilmaisultaan laaja-alaisesta tyylistä. Siihen oli helppo sopeuttaa omaa kehonkieltä ja löytää kesäterässä ollutta särmää ja syvyyttä."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kevätkauden 2024 kurssikuvaukset

Tutustu kevään  lukujärjestykseen. Ilmoittautuminen käynnistyy joulukuun 10. päivään mennessä.

MAANANTAI

Lasten flamenco (14 kertaa) // HUOM! Ei toteudu. Tarjolla seuraavan kerran syyskaudella 2024
17.00–18.00
Opettaja: Tuuli Kurkipää
Hinta: 70 €

Lasten tanssitunneille ovat tervetulleet kaikki flamencon rytmeistä ja tanssimisesta kiinnostuneet kouluikäiset. Tunneilla tutustutaan flamencon erilaisiin tyylilajeihin ja rytmeihin leikinomaisin keinoin, opetellaan tanssin tekniikkaa ja koreografisia kokonaisuuksia. Tunneilla opitaan myös ryhmässä toimimista, itseilmaisua ja esiintymistaitoja sekä rytmin ja musiikin kuuntelua.

Lisätietoja ryhmästä, tunneista ja tarvittavista varusteista saat opettajalta (tuuli.kurkipaa[at]gmail.com).

TIISTAI

Jatko 1 koreografia  (14 kertaa)
17.30–19.00
Opettaja: Annu Aho
Säestys: Toni Jokiniitty, kitara; Sirkka Laitinen, laulu
Hinta: 220 €

Tunnilla jatketaan syksyllä aloitetun solea-koreografian työstämistä. Kevään aikana tehdään sekä uutta materiaalia että kerrataan vanhaa. Tunnille ovat tervetulleita myös uudet oppilaat, jotka ovat flamencoa aiemmin tanssineet. Tanssin ohella koreografian rakenne ja yleisesti käytetyt termit tulevat tutummiksi. Osalla tunneista on säestämässä flamencokitaristi ja -laulaja.

Mikäli uutena oppilaana mukaan tulo mietityttää, tule ihmeessä kokeilemaan ensimmäiselle kerralle tai kysy lisätietoja.

19–20
Tekniikka 1  (14 kertaa)
Opettaja:  Annu Aho (tammikuu)
Milla-Maija Saari (helmi-huhtikuu)
Hinta: 130 €

Tunnilla opetetaan flamencotanssin perusteita. Teemme flamencon eri tyylilajeihin, paloihin helppoja koputus- ja markeerausharjoituksia. Opettelemme käsien ja vartalon tyypillisiä käyttötapoja flamencotanssissa. Kurssi sopii niin vasta-alkajille kuin jo hetken aikaa tanssineille. Tammikuun tekniikkaa opettaa Annu Aho ja helmikuusta paikalle tulee Milla-Maija Saari.

20–21
Flamencon alkeet  (14 kertaa), HUOM! aloitus ti 6.2. vk 6
Opettaja: Milla-Maija Saari
Hinta: 130 €

Kevään alkeiskurssilla tutustutaan flamencon nelijakoiseen paloon, Tientokseen. Tähän tyylilajiin teemme tuntien aikana helppoja tekniikka- sekä rytmiharjoituksia joiden pohjalta luomme tanssikoreografian.
Muista kursseista poiketen alkeiskurssi alkaa helmikuussa ja jatkuu toukokuun puoleen väliin.

KESKIVIIKKO

16.30–17.30
Senioriflamenco (12 kertaa) HUOM! aloitus ke 17.1. vk 3
Hinta: 80 €

Rauhallisesti etenevä tunti. Sevillanas tulisi olla tuttu entuudestaan eli tämä ei ole alkeistunti.

17.30–18
Kastanjettien alkeiskurssi 31.1.–6.3. / 5 x 30 min / tiiviskurssi
Hinta: 30 €

Opi soittamaan kastanjetteja, jotka ovat yksi flamencon soittimista. Jos sinulla ei ole omia kastanjetteja, kerro ilmoittautumislomakkeessa, että haluat lainata opettajalta soittimia.

17.30-18
Kastanjettien jatkokurssi 13.3.-24.4. / 7 x 30 min / tiiviskurssi
Hinta: 40 €

Kastanjettien soiton alkeet hallitseville sopiva kurssi. Hyvä kertaus aikaisemmin opiskelleille.  Kerro ilmoittautumislomakkeessa, että haluat lainata opettajalta soittimia.

TORSTAI

parilliset viikot 11.1. alkaen, vk 2

17.30–19.00
Jatko 2 koreografia (alegrías) / 7 kertaa
Opettaja: Marja Rautakorpi
Hinta: 160 €

Jatko 2 tunneilla jatkamme syventymistä aurinkoiseen ja räväkkään alegríaan, sen 12-jakoiseen rytmiikkaan sekä tanssin rakenteeseen. Tunneilla teemme sekä tekniikkaa että koreografiaa. Pääpaino on kokonaisvaltaisen ilmaisun vahvistamisessa sekä alegrían tuntemisessa tyylilajina. Dialogi ryhmän tanssijoiden välillä sekä muusikon ja tanssijan välillä on tärkeässä osassa. Osalla tunneista on säestys kevätlukukauden aikana.

Jatkot 2 tunnit on tarkoitettu nuorille ja aikuisille flamencon perusteet hallitseville tanssijoille, jotka kaipaavat ilmaisun, liikekielen ja rytmiikan työstämistä ja vahvistamista. Marjan ja Mariskan tunnit toimivat itsenäisinä kokonaisuuksina, mutta monipuolisimman treenipaketin saat osallistumalla molemmille tunneille, sillä tunnit on rakennettu tukemaan toisiaan.

19.00–21.00
Edistyneet koreografia (peteneras) / 7 kertaa
Opettaja: Marja Rautakorpi
Hinta: 210 €

Edistyneiden tunnilla työstämme sekä tekniikkaa että koreografiaa yksilöä huomioivin lähestymistavoin. Viimeistelemme syksyllä aloittamamme koreografian hengittävään ja painavan melankoliseen peteneraan. Pääpaino on flamencotanssijan muusikkouden ja kokonaisvaltaisen ilmaisun vahvistamisessa sekä peteneran tuntemisessa tyylilajina. Dialogi ryhmän tanssijoiden välillä sekä muusikon ja tanssijan välillä on tärkeässä osassa. Osalla tunneista on säestys kevätlukukauden aikana.

Edistyneiden tunnit on tarkoitettu nuorille ja aikuisille useita vuosia flamencoa harrastaneille tanssijoille, jotka kaipaavat uusia näkökulmia ja haastetta niin ilmaisullisesti, liikkeellisesti kuin rytmisesti. Marjan ja Mariskan tunnit toimivat itsenäisinä kokonaisuuksina, mutta monipuolisimman treenipaketin saat osallistumalla molemmille tunneille, sillä ne on rakennettu tukemaan toisiaan.

parittomat viikot 18.1. alkaen, vk 3

Tekniikka 2 / 7 kertaa
17.30–18.30
Opettaja: Mariska Roelofs
Hinta: 70 €

Tekniikkatunti niille tanssijoille, jolla on ainakin perustekniikka ja peruspalot hallinnassa. Suunnattu noin keskitasolle, vaativa mutta ei vaikea. Voit  tulla kokeilemaan ensimmäisellä kerralla.

Tunnilla käytetään eri paloja, joissa harjoitetaan ylävartalon ja käsien tekniikkaa sekä marcaje'ja ja ilmaisuja. Tunnilla harjoitellaan tietenkin myös jalkatekniikkaa ja tehdään lyhyitä rytmikombinaatioita sekä contratiempo-harjoituksia. Kaikki tunnit ovat jonkun verran erilaisia keskenään, mutta harjoituksia myös toistetaan.

Edistyneet koreografia Bata de Colalla / 7 kertaa
18.30–20.30
Opettaja: Mariska Roelofs
Hinta: 170 €

Vaativampi tunti edistyneille tanssijoille Bata de Colalla. Kevätkaudella jatketaan syksyllä aloitettua koreografiaa. Tunnilla tehdään bata-tekniikkaharjoitteita ja oppimme ja rakennamme myös yhdessä uutta hienoa bata-koreografiaa, jonka palo on soleá.

Tanssitunti kestää taas kaksi tuntia, jotta meillä on aikaa tanssia riittävästi. Koreografiaa työstetään yhdessä käyttäen erilaisia improvisaatioharjoitteita ja kokeiluja. Kitarasäestys tunneilla 4-5 kertaa.

SUNNUNTAI

parittomat viikot, alkaen 21.1. / 7 kertaa

15.30–17
Sevillanas-kuoro
Opettaja: Sirkka Laitinen
Säestys: Toni jokiniitty, kitara (osalla tunneista)
Hinta:  100 €

Opetellaan laulamaan yhdessä sevillanas-lauluja laidasta laitaan. Samalla pikkuhiljaa opimme taputtamaan ja polkemaan rytmiä laulumme säestykseksi. Laulukielenä espanja - ja aina välillä Tampereen murre. Tunnelma rento, tiukat pipot jätetään mieluiten eteisnaulakkoon!  Osalla tunneista kitarasäestys.

17.15–19.15/20 (opetuksen kesto määräytyy osallistujien mukaan)
Flamencolaulu / 7 kertaa
Opettaja: Taija Robalta
Hinta: 220 €

Kurssilla edetään yksitellen, jokaiselle on oma n. 15 minuutin aikansa. Opiskelija saa itse valita, mitä flamencon tyylilajia haluaa opiskella, joten tunnilla lauletaan parhaimmillaan kahdeksaa eri paloa! Opetettava materiaali on perinteistä flamencoa, keskitytään melodioiden ja rytmiikan perinteenmukaiseen hallintaan sekä kullekin flamencon lajille ominaiseen ilmaisuun.

Opiskelijalla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta flamencolaulusta. Tunneilla on kitarasäestys.

HUOM! Kokeilijat ovat tervetulleita laulutunnille ensimmäisellä kerralla. Kokeilijoiden täytyy ilmoittautua lomakkeella, jotta kiinnostuneille voidaan kertoa tarkka aikataulu.

Tunnit yhteensä 7 kertaa. Opettaja jakaa tarvittaessa oppilaat kahteen ryhmään.