Kurssikuvaukset

KURSSIKUVAUKSET

Syyskauden ensimmäisellä viikolla (vk 35) 26.8. - 31.8. 2019 voit tulla maksutta kokeilemaan eri tunneille, ja ilmoittautua sitten sopivalta tuntuvaan ryhmään.

Jos olet epävarma itsellesi sopivasta tasoryhmästä tai sinulla on muuten kysyttävää kursseista, laita viestiä osoitteeseen flamenco(at)tampereenflamencoyhdistys.fi.

Tästä kurssikuvauksiin, hinnastoon ja ilmoittautumiseen.

Uusille harrastajille

ALKEET I maanantaisin klo 20.00–21.00

Alkeiskurssilla tutustutaan flamencon perusteisiin; jalkatyöhön sekä käsien ja vartalon liikekieleen. Tutustutaan myös flamencon 4-rytmiseen paloon eli tyylilajiin. Kurssilla valmistetaan lyhyt koreografia.  Tunnin kesto 60 min. Opettaja Anna Haaranen.

Aikaisempaa tanssikokemusta ei tarvita!

Alkeistunnin tueksi suosittelemme tekniikkatunteja; TEKNIIKKA 1

Lue lisää flamencoharrastuksesta!

Koreografiatunnit

ALKEISJATKO | lauantaisin klo 13.00–14.00

Flamencon perusteet hallitseville. Tekniikkaharjoitteita, sevillanasta ja jokin uusi tanssi. Tanssin palo päätetään ensimmäisillä kerroilla. Tunnin kesto 60 min. Opettaja Anna Haaranen.

Tunnin tueksi suosittelemme; TEKNIIKKA 1, PALMAS-KURSSI

KOREO 1 | tiistaisin klo 18.15–19.45

Koreo 1 -tunnilla jatketaan flamencon perustekniikkaan, liikekieleen ja rytmiikkaan perehtymistä sekä opiskellaan helppoa flamencokoreografiaa. Tanssijalta odotetaan alkeiden hallintaa sekä perustietoja flamencon rytmimaailmasta. Syyskaudella työskennellään tientos-tangoksen parissa. Tunnin kesto on 90 min. Osalla tunneista kitara- ja laulusäestys, Petri Lahtinen ja Sirkka Laitinen. Opettaja Anu Silvennoinen.

Koreografiatunnin tueksi suosittelemme; TEKNIIKKA 1, PALMAS-KURSSI

KOREO 2 | maanantaisin klo 18.30–20.00

Koreo 2 -tunnilla jatketaan syventymistä flamencon tekniikkaan, liikekieleen ja rytmiikkaan sekä opetellaan jo vähän haastavampi flamencokoreografia. Tanssijalta edellytetään flamencon perusosaamista ja 4- ja 12-rytmisten palojen hyvää tuntemusta. Aloitetaan uusi koreografia. Tunnin kesto on 90 min. Opettaja Anna Haaranen

Koreografiatunnin tueksi suosittelemme; TEKNIIKKA 1, TEKNIIKKA 2, PALMAS-KURSSI

EDISTYNEET | joka toinen perjantai klo 17.30–19.30 30.8. alk.

Haastava koreografia- ja tekniikkatunti tavoitteellisille flamencon harrastajille, jotka haluavat hioa tanssiteknisiä taitojaan, flamencoymmärrystään ja kehittää omaa luovaa prosessiaan. Tanssiteknisten valmiuksien lisäksi tunnilla keskitytään myös henkilökohtaisen ilmaisun löytämiseen sekä flamencokoreografian rakenteiden ymmärtämiseen ja oman materiaalin tuottamiseen. Tanssijalta edellytetään halua kehittyä ja treenata itsenäisesti. Ryhmän kiinnostuksen mukaan tunneilla on mahdollista työskennellä myös tavoitteellisesti kohti esitystä. Tunnin kesto on 90 min. Osalla tunneista kitara- sekä laulusäestys, Petri Lahtinen ja Sirkka Laitinen. Opettaja Anu Silvennoinen.

Koreografiatunnin tueksi suosittelemme; TEKNIIKKA 2, PALMAS-KURSSI

- - - -

Tekniikkatunnit

TEKNIIKKA 1 | maanantaisin klo 17.30–18.30

Koputuksia, käsiharjoituksia, piruetteja ja contratiempoakin eri "paloihin". Myös palmas-harjoituksia eli opettelemme säestämään toisiamme taputuksin. Tämä on taito, jota flamencotanssijalta (ja -laulajalta) odotetaan. Tasoltaan tunti on aloittajille ja jo jonkun aikaa tanssineille. Tunnin kesto 60 min. Opettaja Anna Haaranen.

TEKNIIKKA 2 | tiistaisin klo 20.00–21.00

Tunneilla keskitytään flamencotekniikan eri osa-alueiden treenaamiseen ja hiontaan: jalkatekniikkaan (kestävyys, tarkkuus, nopeus, nyanssit), vartalon hallintaan ja käsien linjoihin, piruetteihin, erilaisiin markkeeraussarjoihin sekä lyhyisiin koreografisiin pätkiin eri paloihin tehtynä. Compás- ja palo -tuntemus sekä flamencon rytmiikka ovat myös tärkeässä osassa tunneilla. Opettaja Anu Silvennoinen.

----------------------------------------------------------------------------------------

Muut tunnit

FLAMENCOLAULU I joka toinen perjantai klo 17.30–19.30 vko 36, pe 6.9. alk.

Kurssilla edetään yksitellen, jokaiselle on oma n. 15 minuutin aikansa. Opiskelija saa itse valita mitä flamencon tyylilajia haluaa opiskella, joten tunnilla lauletaan parhaimmillaan kahdeksaa eri paloa! Opetettava materiaali on perinteistä flamencoa, keskitytään melodioiden ja rytmiikan perinteenmukaiseen hallintaan. Opiskelijalla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta flamencolaulusta. Joka toisella kerralla kitarasäestys. Tunnin kesto 120 min. Opettaja Taija Tyrväinen. Kitaristi Petri Lahtinen.

SEVILLANAS-KÖÖRI I keskiviikkoisin, joka toinen vko klo 20.00–21.00  (PERUTTU syksy 2019)

Tunneilla opetellaan laulamaan sevillanasta taputusten kanssa (eli säestämään tanssijoita) pääasiassa espanjaksi. Osalla tunneista kitarasäestys. Espanjaa ei tarvitse osata. Tunnin kesto on 60 min. Opettaja Anna Haaranen, kitaristi Petri Lahtinen.

PALMAS-KURSSI I  keskiviikkoisin, joka toinen vko klo 20.00–21.00  (PERUTTU syksy 2019)

Harjoitellaan "kädestä pitäen" yhtä flamencon tuiki tärkeää elementtiä, eli taputuksia. Tunneilla säestämme toistemme tanssimista ja laulamista, harjoittelemme contratiempoa, hemiolaa, triolia ym. Flamencokengät mukaan.

KASTANJETIT I lauantaisin klo 14.00-14.30 (PERUTTU syksy 2019)

Kastanjetti-opetusta. Tunnin kesto on 30 min. Opettaja Anna Haaranen.

Opettaja tuo lainasoittimia ensimmäisille kerroille. Kastanjetteja myös myytävänä. Tiedustele suoraan opettajalta tai vieraile sivustolla http://www.viuhkakauppa.fi/index.php?route=product/category&path=67&page=5

- - - -

Lasten tunnit

SATUFLAMENCO I tiistaisin klo 16.30-17.15 (PERUTTU syksy 2019)

Satuflamenco on leikillinen kurssi päiväkoti-ikäisille lapsille. Tunneilla tutustutaan flamencotanssiin ja -musiikkiin erilaisten luovien harjoitteiden avulla. Tunneilla keskiössä ovat tanssin riemu, mielikuvituksen käyttö sekä ryhmässä toimiminen.

LASTEN FLAMENCO, JATKAVAT | tiistaisin klo 17.1518.15 (PERUTTU syksy 2019)

Lasten jatkoryhmä alakouluikäisille (n. 7–12-vuotiaat) lapsille. Tunnilla opetellaan flamencon perustekniikkaa ja rytmejä sekä vahvistetaan ikäkauden mukaisia motorisia ja tanssiteknisiä taitoja. Opetellaan myös koreografisia kokonaisuuksia flamencon eri tyylilajeihin, paloihin. Tanssin ilo ja omaan ilmaisuun rohkaiseminen ovat tunnilla keskiössä. Tunnin kesto on 60 min. Opettaja Anu Silvennoinen.

- - -

Ryhmiin sopii enintään 16 oppilasta. Kursseilla käyminen edellyttää yhdistyksen jäsenmaksun maksamista.