Annu Aho

Miksi flamenco? Mitä se sinulle merkitsee?

Flamencossa viehättää sen kokonaisvaltaisuus. On ihana miten tunneilla pääsee liikkumaan, mutta ennen kaikkea irtautumaan arjesta ja purkamaan/kokemaan/ilmaisemaan erilaisia tunteita. Vuosien varrella flamencon kautta on saanut myös mahtavia ystäviä. Oma elämäntilanne ja  asuinpaikka on vaihtunut monesti,, mutta flamenco on pysynyt.

Millainen on flamencourasi?

90-luvun alussa, kun termit päkiä, kanta ja korko oli itselle vielä osin vieraita alle 10 v iässä, olin äidin kanssa ensi kertaa aikuisten tiiviskurssilla.

Flamencoa hyvin eri muodoissa on tullut nähtyä ja kuultua vuodesta 1990 alkaen ensin Espanjassa lomaillessa suvun kodissa Andalusiassa ja vuodesta 2001 alkaen niin Suomessa kuin Espanjassa.

Varsinaisesti flamencotunnit aloitin Espanjassa vuonna 2000 ja sen jälkeen tanssitunneilla on tullut käytyä säännöllisesti niin Suomessa kuin Espanjassakin. Lukuvuoden 2006-2007 opiskelin Malagassa ja kävin flamencotunneilla ja paikallisten tanssien tunneilla Escuela Malaguena de Flamenco Dramaturgia y folclore -koulussa sekä La Lupin tanssitunneilla.

Vuosien varrella opettajinani ovat olleet mm Hannele Tuomipuu, Katja Lunden, Kaari Martin, Anna Haaranen, Sinikka Vainio, Manuel Linan, Adrian Sanches,  Yolanda Heredia,  Leonor Leal, Rocio Molina, Angel Rojas, Ana Morales, Patricia Guerrero, Mariska Roelofs.

Merkittävimmät opettajani ovat olleet Anu Silvennoinen,  Maija Lepistö, Kati Vyyryläinen ja La Lupi.

Esiintynyt olen niin Kymen flamencon kuin Tampereen flamencoyhdistyksen tanssijana sekä mm La Lupin kanssa yksityistilaisuudessa Malagassa ja La Zingaran kanssa Sevillan La Carboneriassa.

Flamencopedagogiikan perusteet kurssin suoritin vuonna 2010. Samana vuonna opetin flamencoa Tampereen flamencoyhdistyksellä ja jo aiemmin pidin kesätunteja Kymen flamencolla. Sittemmin olen pitänyt satunnaisia korvaustunteja yhdistyksellä tai Ahjolassa.

Tampereen flamencoviikkojen järjestelyissä olin mukana vuosina  2009-2012.

Ikimuistoisin flamencoelämys kokien tai itse tehden?

Eri tavalla merkittäviä elämyksiä on ollut useita, mm. Paco de Lucian konsertti Valenciassa ja Kataloniassa junassa paikallisten nuorten gitanojen bulerias pyydetyillä tutuilla letroilla.

Manuela Carrascon yksinkertaiset markkeeraukset soleaan malagalaisen pienen kylän festivaaleilla, Tampereen flamencoviikolla Marina Heredian konsertti.

Omista esiintymisistä mieleen on jäänyt erityisesti Mariska Roelofsin canan tanssiminen bata de colalla ja huivilla Tampereen flamencoviikolla Pakkahuoneella sekä bata guajiran tanssiminen Tarttossa Viron kansallismuseon lavalla yhdessä paikallisten muusikoiden kanssa. Maija Lepistön teoksessa Fucsia, vino y fandango tanssiminen oli myös mieleenpainuva kokemus.

Mikä tunneillasi on tärkeää, mitä taitoja tai tietoa haluat välittää oppilaille?

Tanssin ohella tunneilla tulee tutuksi flamencossa yleisesti käytetyt termit ja koreografian rakenne.

Yksittäisen koreografian sijaan toivon voivani opettaa asioita, joiden avulla flamencoa on helpompi ymmärtää ja sitä kautta soveltaa myös kaikkea jo opittua omassa tanssissa.

Vinkkisi flamencotanssin harrastajalle

Joskus vähemmän on enemmän. Tärkeämpää kuin monimutkaiset rytmit ja askeleet voi olla se miten on tai miten  nostaa käsiä.

Flamencoon pääsee helposti mukaan, mutta oppiminen ei lopu koskaan.