Annu Aho

Miksi flamenco? Mitä se sinulle merkitsee?

Flamencossa viehättää sen kokonaisvaltaisuus. On ihana, miten tunneilla pääsee liikkumaan, mutta myös irtautumaan arjesta ja purkamaan / kokemaan / ilmaisemaan erilaisia tunteita. Flamencon kautta on saanut mahtavia ystäviä.

Oma elämäntilanne ja asuinpaikka on vaihtuneet, mutta flamenco pysyy.

Flamenco on varmasti ylläpitänyt ja edistänyt omaa hyvinvointia niin erilaisten elämänmuutosten aikana kuin ruuhkavuosien keskelläkin.

Millainen on oma flamencourasi?

Flamencoa on tullut nähtyä, kuultua ja koettua hyvin eri muodoissa 7-vuotiaasta alkaen alkuun suvun kodissa Andalusiassa lomaillessa.

Ala-asteikäisenä osallistuin ensimmäiselle aikuisten tiiviskurssille, jolloin termi päkiä oli vielä vieras.

Flamencotanssitunnit säännöllisemmin aloitin Espanjassa 16 vuoden iässä ja sen jälkeen tunneilla on tullut käytyä säännöllisesti niin Suomessa kuin Espanjassa, Málagassa ja Sevillassa yli 20 vuoden ajan.

Lukuvuoden 2006-2007 opiskelin Málagan yliopistossa ja kävin flamencotunneilla sekä paikallisten tanssien tunneilla Escuela Malagueña de Flamenco Dramaturgia y folclore -koulussa sekä La Lupin tanssitunneilla.

2010 olin mukana Maija Lepistön flamencotanssin koulutusprojektissa.

2017-2018 olin mukana Maija Lepistön Fucsia, Vino y Fandango -tanssiteoksessa.

Omien koreografioiden työstäminen alkoi ensi kertaa Anu Silvennoisen ohjauksessa 2008 ja jatkui sitten Maija Lepistön ohjauksessa 2010.

2000-luvulla osallistuin myös flamencolaulu- ja cajon-tunneille.

Vuosien varrella opettajiani ovat olleet mm Kaari Martin, Katja Lunden, Sinikka Vainio, Anna Haaranen, Manuel Liñan, Rocio Molina, Yolanda Heredia, La Chocolata, Leonor Leal, Angel Rojas, Ana Morales, Patricia Guerrero, Gabriel Aragú, Rafaela Carrasco, Erika Alajärvi, Mariska Roelofs ja Marja Rautakorpi.

Merkittävimmät opettajani ovat olleet Anu Silvennoinen, Maija Lepistö, Kati Vyyryläinen ja La Lupi.

Valmistuin lisensiaatiksi 2010. 2010 suoritin flamencopedagogiikan perusteet -kurssin. Tampereen Yliopistolla suoritin ohjaajakoulutuksen 2022.

2000-luvulla vedin kesätunteja Kymen flamencolla. 2010 opetin ensi kertaa säännöllisesti Tampereen flamencoyhdistyksellä. Sittemmin sijaistin satunnaisesti Suvi-Maria Helinin, Anu Silvennoisen ja Anna Haarasen flamencotanssitunteja niin yhdistyksellä kuin Ahjolassa.

Säännöllisemmän opetustyön Tampereen flamencoyhdistyksellä aloitin uudelleen alkuvuodesta 2022.

Tampereen flamencoviikkojen järjestelyissä olin mukana aktiivisesti 2009-2012, senkin jälkeen olin mukana mm. tanssikursseja kääntämässä.

Olen esiintynyt niin Kymen flamencon kuin Tampereen flamencoyhdistyksen esityksissä sekä erilaisissa yksityistilaisuuksissa niin Suomessa kuin Espanjassa.

Ikimuistoisin flamencoelämys kokien tai itse tehden?

Eri tavalla merkittäviä elämyksiä on ollut useita. Ala-asteikäisenä nuoren tanssijan esitys erään Peñan avajaisissa oli mieleenpainuva kokemus ja synnytti ajatuksen siitä, että olisi mahtavaa itsekin osata tanssia.

Merkittäviä hetkiä on ollut mm Paco de Lucian konsertti Valenciassa, Kataloniassa junassa paikallisten nuorten gitanojen bulerias pyydetyillä tutuilla letroilla, Manuela Carrascon yksinkertaiset markkeeraukset soleaan malagalaisen pienen kylän festivaaleilla ja Tampereen flamencoviikolla Marina Heredian konsertti.

Omista esiintymisistä on jäänyt mieleen Mariska Roelofsin cañan tanssiminen bata de colalla ja huivilla Pakkahuoneella Tampereen flamencoviikolla sekä bata-guajiran tanssiminen Tarttossa Viron kansallismuseon lavalla yhdessä paikallisten muusikoiden kanssa. Mieleenpainuva kokemus oli Maija Lepistön bata-alegrian tanssiminen yhdessä Marja Rautakorven kanssa yksityistilaisuudessa 2011.

Mukaan pääsy La Zingaran esitykseen  La Carbonerian lavalle Sevillassa ja osallistuminen La Lupin esitykseen Málagassa olivat elämyksiä nekin.

Omien oppilaiden esiintymiset on aina erityisen merkittäviä hetkiä. Näitä on koettu mm Tampereen flamencoviikolla 2022 ja 2023 sekä Helsingin flamencofestivaaleilla 2024 Flamenco Sydämessä illassa.

Mikä tunneillasi on tärkeää, mitä taitoja tai tietoa haluat välittää oppilaille?

Yksittäisen koreografian sijaan toivon voivani opettaa asioita, joiden avulla flamencoa on helpompi ymmärtää ja sitä kautta soveltaa myös kaikkea jo opittua materiaalia omassa tanssissa.

Toivon, että tunnit tukevat oppilaiden hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.

Vinkkisi flamencotanssin harrastajalle.

Joskus vähemmän on enemmän. Tärkeämpää kuin monimutkaisten askeleiden mekaaninen suorittaminen on se miten on. Flamencoon pääsee helposti mukaan, mutta oppiminen ei lopu koskaan. Koskaan ei ole liian vanha tanssimaan flamencoa.