Replaying Silence Kanneltalossa (Hki) 6.11.

20.10.2015

REHELLISEN ÄÄNEN ETSIMINEN KULTTUURIPARADIGMOJEN PAINEESSA

Kokeellinen musiikki- ja tanssiteos Replaying Silence yhdistää flamencon intensiivistä polyrytmiikkaa elektroniseen äänimaisemaan

Replaying Silence on musiikkia ja flamencotanssia yhdistävä kokeellinen, visuaalinen teos, jossa teknologia ja flamenco yhdistyvät ennennäkemättömällä tavalla tarjoten vaihtoehtoisen ja laajemmin lähestyttävän tavan tuoda esiin Suomessa taiteen marginaalissa olevaa flamencoa. Monikulttuurisuuden traditiot ja vuorovaikutus esittäytyvät teoksessa nykypäivän elävänä ja relevanttina todellisuutena tuoden uuden vivahteen flamencoon.

Teoksen ydin syntyy akustisten soittimien, tanssijan ja elektronisten laitteiden toistuvasta vuoropuhelusta, jossa flamencon orgaaninen polyrytmiikka kohtaa ääniloopperit- ja ohjelmat. Flamencokitara, perkussiot ja flamencotanssi muodostavat kerronnan lähtökohdan, jolle rakentuu kuva itsenäisen ilmaisun etsimisestä ja itseään toistavan arjen muodoista irtautumisesta. Teoksessa tutkitaan, mikä on käytännön elinehto yksilön ja yhteisön syntymiselle ja kasvulle sekä rehellisen äänen löytymiselle kulttuuriparadigmojen paineen alla. Teoksen osaksi rakennettu videomaisema käsittelee shown konseptuaalista puolta visuaalisen symboliikan avulla ja tukee musiikin ja tanssin kautta tapahtuvaa kerrontaa.

Flamencokitaristi Okko Meinilä, perkussionisti Sami Rönkä ja flamencotanssija Rodrigo González (Meksiko) ovat toimineet sekä Suomessa että kansainvälisesti pitkään tahoillaan kokeellisen fuusiomusiikin, flamencon, pohjoisintialaisen klassisen ja folkmusiikin sekä flamencotanssin kentällä mm. suomibhangraa soittavassa Shavassa ja worldfusioniin keskittyvässä Bajo Cero -yhtyeessä. González on palkittu työstään flamencotanssin saralla mm. CIADin (Confederación Interamericana de Danza) taholta. Meinilän, Röngän ja Gonzálezin tavoitteita leimaa flamencon lisäksi eri tyylilajien luova yhdistely ja ennakkoluulottomuus.

REPLAYING SILENCE

Alkuperäinen musiikki: Okko Meinilä (kitara, looppaus)
Koreografia: Rodrigo González (tanssi, looppaus)
Sovitus ja lisämusiikki: Sami Rönkä (perkussiot, looppaus), Rodrigo González, Okko Meinilä
Videoprojisointi: Okko Meinilä, Sami Rönkä
Kesto: n. 60 min. Ei väliaikaa.
Tuotanto on Koneen Säätiön rahoittama.

Ensi-ilta: pe 6.11.2015 klo 19.00, Kanneltalo (Klaneettitie 5, 00420 Helsinki)
Muut esitykset: ke 25.11.2015 klo 19.00, Kanneltalo
Liput: 15/12 €, Kanneltalon lipunmyyntipisteestä tai ovelta.
Liput Lippupalvelusta toimituskuluineen alkaen 14,50 euroa/kpl.

Facebook-sivu
Facebook-event