Manuel Lorenten ja Raúl Mannolan levynjulkaisukonsertti Teerenpelissä 18.9.

1.9.2015

"Flamenco y Solera"

Manuel Lorente - laulu

Raúl Mannola - kitara

Eleonora Bayaz - tanssi

LEVYNJULKAISUKONSERTTI

Granadalainen laulaja Manuel Lorente levytti helmikuussa Raúl Mannolan kanssa levyn "FLAMENCO Y SOLERA". Levy sisältää 10 traditionaalista flamencolaulua kahden persoonallisen ja perinteen hyvin tuntevan taiteilijan tulkitsemana. Levy äänitettiin Granadan parhaassa studiossa kahdessa sessiossa mikä on nykyään harvinaista. Rohkea päätös tuotti tulosta: levyllä on aistittavissa aidon Flamencon henki, musiikki elää ja hengittää ja tempaa kuulijan mukaansa. Julkaisukiertueella on mukana tanssija Eleonora Bayaz.

Manuel Lorente (1956) on granadalainen pitkän linjan flamencolaulaja joka on työskennellyt ja seikkaillut yhdessä monen legendaarisen flamencon mestarin kanssa, mm. Camarón, Enrique Morente, Juan Moneo "El Torta", José Ferrer "Niño De Las Almendras" etc. Hän on lisäksi merkittävä flamencoantropologi, ja on julkaissut useita kirjoja, levyjä etc. Hänen tummassa ja karheassa äänessään soi flamencon syvimmät tunteet.

Eleonora Bayazin flamencotanssissa näkyy voimakkaasti mustalaistanssin perinne, vahva tunnelataus ja jalkavirtuositeetti, mutta myös espanjalaisen tanssin monipuolisuus ja esteettisyys. Hänellä on harvinainen kyky välittää primitiivisen juurevan flamencon henki. Hän on opiskellut flamencoa ja espanjalaista tanssia eri puolilla Espanjaa merkittävien flamencomestareiden opissa sekä itsenäisesti. Eleonora on esiintynyt eri kokoonpanojen kanssa Espanjassa, Suomessa, Sveitsissä, Ranskassa, Norjassa ja Brasiliassa. Hän on työskennellyt monen flamencotähden kanssa kuten Enrique Bermúdez "Piculabe", David Lagos, Antonio Rey sekä Alfredo Lagos.

Raúl Mannolan (Buenos Aires 1963) saavutukset flamencokitaristina ovat omaa luokkaansa:
Hän on opettanut Madridin "Arturo Soria" musiikkikonservatoriossa flamencokitaran soittoa espanjalaisille, työskennellyt säestävänä flamencokitaristina Madridin "Mariemma" tanssikonservatoriossa, julkaissut uraa uurtavan kaksikielisen kirjan "The Creative Flamenco Guitarist" (2014), ollut finalistina Córdoban Concurso Nacional De Arte Flamenco -kilpailussa (2010), voittanut ensimmäisen palkinnon parhaana Espanjan ulkopuolelta tulevana flamencokitaristina Niño Ricardo -kitarakilpailussa Murciassa (2007) jne. Keväällä ilmestynyt "40 Años De Guitarra" on hänen kymmenes levynsä ja se julkaistiin Savoy-teatterissa huhtikuussa ainutlaatuisessa konsertissa (löytyy Youtubesta hakusanoilla "Raul Mannola Savoy").

Teerenpeli, Hämeenkatu 25

Perjantaina 18.9. klo 21.30

Liput 15 € / 12 €* tuntia ennen ovelta

(*Tampereen flamencoyhdistyksen jäsenet ja Teerenpelin avaimenperäasiakkaat)