Nunu Ahtiainen

Miksi flamenco? Mitä se sinulle merkitsee?

Varhaisimmat flamencomuistoni liittyvät flamencolauluun ja -musiikkiin. Melodiat, lyriikat ja kontrastisuus iskivät minuun heti. Rakastamassani Federico García Lorcan runoudessa flamenco on vahvasti läsnä. Vasta myöhemmin näin flamencotanssia ja sen ilmaisuvoima häkellytti minua perustavanlaatuisesti. Samanaikaisesti niin vimmaista ja herkkää! Kengät ovat soittimet! Flamenco osoitti minulle sen, että tanssija on yksi muusikoista. Minulla on balettitausta, mutta mentyäni 2008 Anu Silvennoisen flamencotanssin alkeiskurssille, en ole kovakärkisiä kaivannut.

Sittemmin flamenco on vallannut sydänalaani laajemminkin ja nykyään se on tärkeä osa päivittäistä elämääni.

Millainen on flamencourasi?

Aloitin flamencon v. 2008 Tampereen flamencoyhdistyksellä Anu Silvennoisen kurssilla. Tärkein Anulta saamani oppi on ollut kehotus etsiä “omaa tanssia”. Opiskelin Turussa ja tanssin paikallisella flamencoyhdistyksellä. Palattuani Tampereelle 2013 olen tanssinut enimmäkseen Treen flamencoyhdistyksellä Anna Haarasen, Mariska Roelofsin ja Anu Silvennoisen tunneilla sekä osallistunut yhdistyksen ja Flamencoviikko Ry:n järjestämille espanjalaisten opettajien tiiviskursseille.

Espanjassa käyn opiskelemassa flamencoa aina kun voin. Olen ollut Granadassa, Sevillassa ja Madridissa. Opettajista tärkeimpiä ovat Elisa Aguilar, Pilar Fajardo, Maria Manzanilla ja Javier Martos Granadasta, Adela Campallo Sevillasta ja Belén Fernandez sekä Antonio Reyes Maya
Madridista.

Myös flamencolaulu on lähellä sydäntäni. Opettajani on Taija Tyrväinen. Syksyn 2019 opiskelin laulua Madridissa Elena Moralesin johdolla.

Olen ammatiltani teatteri-ilmaisun ohjaaja. Flamencon ja teatterin/sanataiteen yhdistäminen on kiinnostuksen kohteitani. Esiinnyn myös itse, niin tanssin kuin muunkin esittävän taiteen kentällä.

Ikimuistoisin flamencoelämys kokien tai itse tehden?

David Heredia, “El Marqués”, soitti kitaraa jossakin granadalaisessa tablaossa. Vaikutti siltä, että soitin on kasvanut häneen kiinni – tai toisinpäin – joka tapauksessa siltä, että kitara on orgaaninen osa häntä. Olen nähnyt David Heredian useamminkin, niin solistina kuin säestäjänäkin. Hänen flamencossaan minua puhuttelee paitsi tekninen taituruus, myös “utelias, herkkä korva”, jolla hän tuntuu kuuntelevan muita esiintyjiä.

Toinen tajunnan räjäyttävä hetki oli kun José Jurado tanssi alegríaan Madridin Villa Rosassa. Olin suunniltani kauan. Niin vakavaa ilon ilmausta en ollut nähnyt.

Kitaristin, laulajan ja tanssijan välinen vuorovaikutus on aina kiehtovaa seurattavaa.

Itse tanssien olen myös kokenut ikimuistoisia hetkiä. Mitään yksittäistä en osaa mainita. Niihin kaikkiin liittyy kuitenkin vahvasti tunne siitä, että on ollut “yhtä musiikin kanssa”, vain virrannut.

Mikä tunneillasi on tärkeää, mitä taitoja tai tietoa haluat välittää
oppilaille?

Opetan lukuvuonna 2020 mm. flamencon alkeita. Minulle on tärkeää paitsi tutustuttaa oppilaat lajin perusteisiin; koputuksiin, käsien liikekieleen, markkeerauksiin, contratiempoon, myös väläyttää kuinka hurja ja hurmaava flamencotanssin maailma onkaan. Compás on tärkein. Sen sisällä voi tyylilajista riippuen tapahtua lähes mitä tahansa. Flamencolaulu ja letrat ovat tärkeitä, vaikka tanssitunneillani ei niihin ehditäkään syvällisemmin paneutua.

Millä muulla elämänalueella voi hyödyntää jotain flamencossa
opittua?

Flamencon maailma on kirjava ja laaja. Tanssin vinkkelistä laji harjoittaa mm. koordinaatiokykyä, rytmitajua, kehotietoisuutta ja artikulaatiota eri kehonosien välillä. Väittäisin flamencon lisäävän itsetuntemusta. Ja kärsivällisyyttä.

Vinkkisi flamencotanssin harrastajalle

Kuuntele flamencomusiikkia, mitä tahansa musiikkia. Kuunteleminen virittää korvaa. Tanssi! Tanssi huviksesi vaikkapa nelijakoista tangosta mihin tahansa nelijakoiseen musiikkiin, josta pidät. Jammaile flamencoaskelin lempimusiikkiasi. Keksi omia koputuksia, hupsuttele. Vietä laatuaikaa metronomin kanssa. Contratiempoa voi treenata missä tahansa – liikennevaloissa tai kassajonossa.

Harjoittele, hengitä ja pidä hauskaa!